Mai colectioneaza cineva ceva?

Nu e o intrebare pentru profesionistii colectiilor, pentru cei care investesc bani, timp, efort si pasiune (cind nu o fac pentru a cistiga si mai multi bani cu colectiile) ci pentru cei care string fel de fel de obiecte de dragul obiectelor, al celor de la care le-au primit sau al momentelor in care le-au dobindit. sticle colectie2sticle colectie2sticle colectie2sticle colectie2Eu imi recunosc o pasiune pentru astfel de indeletniciri, pasiune care in unele momente ameninta sa devina periculoasa, caci nu ma puteam desparti de tot soiul de nimicuri si ‘castorizam’, cum spunea o prietena, pina cind ma sufocam. Apoi, inevitabil, intr-un puseu de ratiune faceam ordine, si aruncam, cu stringere de inima, chiar si lucruri trebuincioase. Nici o grija, ca la scurt timp o luam de la capat.

Constat ca cu virsta si problemele locative din ultima vreme instinctul de castorizare s-a mai tocit, nici vreme nu mai am sa admir lucuri si sa le pun deoparte. Trist, da! In copilarie nu erai ‘cool’ (desi pe-atunci habar n-aveam de asa o notiune!) daca nu colectionai cam asa: timbre, servetele (eventual parfumate), carti postale, plicuri si hirtie de scris colorate, batiste, creioane chinezesti cu guma. Din toate am avut iar apogeul colectiei mele de servetele a fost cind in urma unui schimb am dobindit un servetel de hirtie fina, bordo cu un trandafir negru! Baietii colectionau: timbre, poze cu fotbalisti, capace de bere, eventual doze de bere si pachete de tigari straine – daca aveai rude in strainatate, la shop sau un tata care a lucrat in Libia .

Colectiile mele au disparut incet, uitate intai, apoi folosite (creioanele si servetele), pierdute unele in numeroase mutari. Regret clasoarele cu timbre. Aveam multe si unele cred ca si valoroase. Mergeam vinerea in centru, la singurul magazin filatelic, sa-mi iau un plic, din cel mai ieftin, sa vad ce timbre noi, nestampilate gasesc in el. Apoi faceam schimburi cu prietenii colegii de clasa…

Tot cu ocazia mutarii recente am descoperit ca am cel putin doua seturi de obiecte care s-ar putea numi colectii. S-au adunat cu anii, fara intentia clara de a fi ‘colectionate’. Pur si simplu m-am atasat de ele, le-am aruncat intr-un sertar si s-au adunat. Am monezi, precis fara valoare mai mare decit cea inscrisa pe ele…un penny englezesc, o marca, un franc, o lira italiana, bani ucrainieni din anii ’90 care arata ca o eticheta de bere, fara nici un element de siguranta, emise probabil in momente economice tragice, o copeica… Dar ce iubesc cel mai mult, ma bucur ca au supravietuit puseelor de ratiune de-castorizatoare sunt sticlutele de parfum. N-am decit vreo patru-cinci frumoase, doua din ceramica pictata dar le iubesc enorm. Mi-e si rusine sa recunosc ca habar n-am de unde le am, daca le-am cumparat sau le-am primit. Dar imi plac. Nu mai au parfum in ele insa au o vibratie calda, feminina si un aer desuet. Na, ca scriu ca-n revistele glossy! Nu ma mai intind la laude, le puteti vedea in poza. Mai are cineva asa ceva? Vreo colectie de servetele, plicuri de scrisori vechi, poze cu fotbalisti octogenari acum…? Sau le-ati de-castorizat?

sticle colectie2