Dacă stau să mă gîndesc cred că am fost o singură dată la zoo şi atunci neplanificat. Era la Viena şi s-a întîmplat ca grădina zoo să fie în drum aşa ca am intrat. Sunt mulţi ani de-atunci şi nu-mi amintesc prea multe, decît că m-au impresionat girafele şi elefanţii, că era o zi caniculară şi n-am rezistat să vedem toate animalele. În weekend am fost din nou la zoo, de data astă la Tîrgu Mureş. Prima impresie că animalele sunt cu adevărat în sălbăticie, numai că una diferită de ce-ar fi habitatul lor obişnuit. Pentru cine nu ştie ce vreau să spun, gradina zoo se află într-o pădure unde oamenii ies la plimbare la afumat micii şi grătarele, cam ca la Băneasa în Bucureşti, la băut o bere sau vrăjit adolescentele sub bolta stejarilor. Are destule animale, mai multe decît mă aşteptam. Şi feline surprinzătoare: jaguar, leu(lei), panteră neagră, rîşi, tigri, pume. Şi maimuţe şi primate.

Maimuţoi zis „husarul” a meritat toţi banii. Şi lamele…sunt încîntătoare. Nu ziceţi că-s nişte oi cu gît mai lung, că nu e aşa! Sunt frumoase, elegante şi băţoase. Dacă o sa am o fermă la bătrîneţe lame o să cresc. Spaţiu larg, verdeaţa multă vizitatori puţintei. Dar…tot este un dar, că altfel n-am fi noi, nu?

Pe cît de mare e pădurea aia pe atît de meschine sunt cuştile animalelor. Nu pot uita jaguarul într-o incintă de vreo 4 metri patraţi alergînd besmetic pe lîngă gard. Şi pantera încremenită pe singura cracă din cuşca în care n-ar fi putu face nici un salt modest. Cred ca incinta panterei, a jaguarului şi a pumelor împeuna nu faceau cît jumate cuşca corbului. Vreo explicaţie? Şi multă murdărie. Pariez că nu li se face curat în cuşti zilnic. Altfel n-ar mirosi atît de oribil a urină şi resturi putrede de mîncare.

Cele mai triste erau primatele. Priviri fixe, resemnate. Poate că ele înţeleg cel mai mult. Nu ştiu dar am ieşit cu strîngere de inimă şi cu credinţa întărită că ideea de gradină zoo e fundamental greşită, un abuz de putere din partea omului. Singura consolare rămîne bucuria din ochii copiilor. Ţipetele de încîntare cînd căsca leul, o gură să-i înghită cu pantofi cu tot!

PS: Rămîn la Discovery Channel şi National Geographic…